Information om motorn TFX 500 cu/in nitromotor i aluminium, stål vevaxel 4,5" slag. Johnson aluminumtoppar samt SSI kompressor. För er som är intresserade av motorerna som vi använder inom Nitro Racing följer här ytterligare lite information. Motorn Ursprunget på de flesta motorerna är Chrysler 426 cui hemi, men blocken är oftast Keith Black,TFX eller JP1 fabrikat. Motorblocken är dock v äldigt modifierade från ursprunget t.ex. är de gjutna i aluminium och mycket förstärkta. På toppen av motorn sitter kompressorn som trycker in bränsleluftblandningen i motorn.
Vevaxeln Den är tillverkad ur ett stycke högklassigt stål (dvs är inte smidd). Kolvar samt vevstakar är av smidd aluminium, kamaxeln är av rulltyp och lyftarna har rullar som rullar på kamaxeln istället för släpor som annars är den vanliga lösningen. Bränslesystemet Det finns väldigt mycket att säga om bränslesystemet. Det brukar finnas lika många idéer och filosofier som det finns team i depån. Bränslesystemet är av insprutningstyp, bränslet sprutas in på mins t 32 olika ställen och det finns ca 20 olika ställen att justera det på, och hur man gör det är det bara fantasin som sätter stopp för. Kopplingen Kopplingen är nästan en hemlighet, den kan justeras efter banans grepp, motorns effekt, osv. Den är oftast en typ av slirkoppling med 4 st. lameller. Hur man justerar kopplingen ska jag inte gå in närmare på här, men det är ofta just kopplingsjusteringen som är skillnad mellan att vinna eller förlora. Man kan säga att de flesta team har i stort sett likvärdiga motorer, skillnaden är hur man justerar de och hur bra chaufför teamet har. Du vet väl att under tävlingarna är depån öppen för publiken? Så om du kommer på en tävling är du välkommen ner i depån för att titta på bilar och motorer! Vi kan näs tan lova att du blir både intresserad och imponerad av det du kommer att se, för detta är hi tech. |